Spiraal

Het spiraaltje wordt ook wel ‘Intra-Uterine Device’ (IUD) genoemd en betekent letterlijk ‘voorwerp in de baarmoeder’. Het spiraaltje bestaat in de vorm van een koperspiraaltje en een hormoonspiraaltje. Het koperspiraaltje bevat geen hormonen en is daarmee geschikt als je geen hormonen mag of wilt. Een spiraal is een veelgebruikte wijze van anticonceptie. Ook kan een spiraal worden gebruikt als middel tegen overvloedig bloedverlies tijdens uw menstruatie (Mirena-spiraal). De keuze voor welk spiraal kunt u met uw huisarts bespreken, zij kan u goed adviseren welke spiraal het beste bij u en uw wens past.

Consult

U maakt bij dokter Drabbe een afspraak om het spiraal te laten plaatsen, bij voorkeur op dag 2 tot 5 van de menstruatie. Voor het maken van deze afspraak belt u op de eerste dag van uw menstruatie.

Plaatsen spiraal

Het spiraal haalt u af bij de apotheek en u neemt deze mee naar uw consult. Wij adviseren u om zelf twee uur voorafgaande aan de afspraak een pijnstiller (2 tabletten van 500mg Paracetamol of 1 tablet Naproxen 500 mg) in te nemen. Dit zorgt voor minder pijn tijdens en na het plaatsen van de spiraal.

Buikpijn of koorts na plaatsing spiraal?

Op de dag van plaatsing van een spiraal bestaat de kans dat u last van krampende buikpijn (vergelijkbaar met een menstruatie) heeft. Heeft u na plaatsing van uw spiraal forse buikpijn of koorts, neem dan direct contact op met uw huisarts.

Nacontrole

Zes weken na het plaatsen van de spiraal of na afloop van de eerstvolgende menstruatie vindt er een nacontrole plaats bij de huisarts.